Coaching to technika rozwojowa, która w ciągu kilku ostatnich lat zyskała dużą popularność. W tym czasie zdołała podbić wiele serc, zdobywając rzesze zwolenników, jak i doczekała się również głosów dezaprobaty. Przyczyny tego stanu rzeczy należałoby upatrywać w różnym poziomie świadczonych usług. W świecie coachingu nie brakuje bowiem kołczów – pozornych specjalistów, stosujących wątpliwej jakości praktyki. Czym powinien cechować się dobry coach? Jakie rodzaje coachingu można wyróżnić i komu są one dedykowane? Sprawdź, kto może korzystać z tych usług.
Kołcz coachowi nierówny
Coaching to metoda rozwoju osobistego, adresowana do wszystkich osób, które dążą do udoskonalenia swoich umiejętności i chcą rozwinąć się na polu zawodowym lub osobistym. Techniki stosowane przez profesjonalnych coachów opierają się przede wszystkim na wiedzy z zakresu psychologii. Szczególny nacisk kładą natomiast na zagadnienia dotyczące motywacji, technik efektywnego uczenia się czy skutecznego rozwiązywania problemów.
Niestety, na rynku pojawia się wielu specjalistów, którzy oferują usługi niemające zbyt wiele wspólnego z profesjonalnym coachingiem. Wydaje się, że problem ten wynika z faktu, że zawód coacha wciąż pozostaje nieuregulowany prawnie. Jednak są instytucje, które szkolą i certyfikują coachów. Wybierając specjalistę z tej dziedziny, warto zatem zwrócić uwagę, czy może on pochwalić się odpowiednim dokumentem poświadczającym jego kompetencje. Najpopularniejszym certyfikatem jest ten wydawany przez International Coach Federation (ICF).
Rodzaje coachingu – kto potrzebuje usług coacha?
Coaching personalny
To zdecydowanie najpopularniejsza forma coachingu, polegająca na pracy z indywidualnym klientem. Relację coachingową wyróżnia partnerstwo, a specjalista ma za zadanie wesprzeć klienta w wyznaczeniu jego celów i wspólnie wypracować narzędzia pomocne w ich sprawnej realizacji. Główną rolą coacha nie jest bowiem podsuwanie gotowych rozwiązań i udzielanie rad, ale uaktywnienie pełnego potencjału klienta i zmotywowanie go do osiągania lepszych rezultatów.
Coaching zawodowy
Ten rodzaj coachingu służy rozwojowi zawodowemu i jest chętnie stosowany przez pracowników rozmaitych organizacji, chcących doskonalić swoje kompetencje w ramach zajmowanego stanowiska. Podstawowym zadaniem coacha w tym przypadku jest wsparcie w realizacji zadań zawodowych klienta, a także wypracowanie perspektywy na przyszłość w celu osiągania coraz wyższych umiejętności. Coaching zawodowy może być realizowany, np. w pracy z menadżerami (coaching menadżerski) czy przedstawicielami kadry zarządzającej (executive coaching).
Coaching biznesowy
Odmiana coachingu, która adresowana jest do samodzielnych przedsiębiorców i właścicieli rozmaitych biznesów, a także osób, które dopiero planują założyć własną działalność. Wspólna praca coacha i klienta koncentruje się zatem głównie na poprawie komunikacji, sposobach organizacji czasu czy efektywnym tworzeniu planów i strategii biznesowych.
Jak widać, zakres usług coacha jest szeroki, a korzystają z nich zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi. Profesjonalny coach różni się natomiast od kołcza przede wszystkim tym, że działa na spisanym kontrakcie, stawia na różnorodne techniki coachingowe i – co najważniejsze – nie ocenia rozwiązań klientów.