Umiejętności interpersonalne

Czym są umiejętności interpersonalne i dlaczego warto je rozwijać?

Umiejętności interpersonalne to kompetencje, które przydają się nie tylko w codziennych rozmowach ze znajomymi czy współpracownikami. Dzięki opanowaniu tych zdolności zabłyśniesz na rozmowie rekrutacyjnej, zarówno przeprowadzanej zdalnie jak i stacjonarnie. Czym dokładnie są wspomniane kompetencje interpersonalne i dlaczego tak istotne jest ich opanowanie?

Umiejętności interpersonalne – czym są?

Jeszcze kilka lat temu dla pracodawcy najważniejsze były techniczne kompetencje przyszłego pracownika. Obsługa konkretnego programu, wiedza z niezbędnego obszaru czy płynne mówienie po angielsku – to tylko niektóre z przykładów tzw. umiejętności twardych. Wymienione zdolności nadal są niezwykle ważne i często są podstawą do dalszych rozmów o pracę, jednak to kompetencje miękkie są aktualnie najbardziej pożądanymi cechami u kandydatów. To umiejętności, które są niezwykle przydatne w wykonywaniu codziennych obowiązków, niezależnie od branży czy stanowiska. Cechy takie jak asertywność, charyzma czy ambicja nie są mierzalne, jednak znacząco ułatwiają pracę z zespołem czy klientem.

W ogłoszeniach o pracę bardzo często można się spotkać z określeniem takim jak umiejętności interpersonalne. Co to właściwie oznacza? To te zdolności umożliwiają nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi osobami. Jakich cech najczęściej poszukują pracodawcy?

  • Komunikatywność – czyli formułowanie jasnych i zrozumiałych dla wszystkich komunikatów, które nie powodują nieporozumień.
  • Umiejętność słuchania – uważne słuchanie tego, co mówią inni i jednoczesne rozumienie ich potrzeb oraz empatia.
  • Umiejętność negocjacji – w wielu zawodach ta kompetencja jest podstawą pracy z klientem.
  • Umiejętność przemawiania – w tym kontekście najważniejsze jest jasne formułowanie komunikatów oraz klarowny sposób mówienia.
  • Otwartość na innych – zdolność nawiązywania kontaktów ze wszystkimi oraz wychodzenie z inicjatywą.
Czytaj też:  7 sposobów przytulania bliskich - co mówią o Twojej relacji?

Dlaczego warto rozwijać zdolności interpersonalne?

Wyżej wymienione umiejętności interpersonalne to tylko niektóre ze składowych, które mają ogromne znaczenie w wykonywaniu obowiązków służbowych na wielu różnych stanowiskach. Bardzo często jest to duża część tego, czego wymagają pracodawcy od kandydatów do pracy. Zarówno podczas rozmowy z klientem, jak i innym współpracownikiem, wyżej wskazane umiejętności są niezwykle ważne, aby sprawnie wykonywać obowiązki służbowe. Jednocześnie wpływają na atmosferę w biurze, a każdy pracodawca zdaje sobie sprawę z tego, że jest ona istotna w odniesieniu do utrzymania motywacji pracowników na wysokim poziomie.

Dlatego kładziony jest ogromny nacisk na kompetencje miękkie w procesie poszukiwania nowej osoby do zespołu. Umiejętności interpersonalne wpływają na komfort pracy oraz wyniki pracowników. Nic więc dziwnego, że tak wielu pracodawców wpisuje kompetencje miękkie w oczekiwania w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Dzięki opanowaniu tych zdolności zwiększasz swoją szansę na pozytywne przejście rekrutacji.

About Daniel Nurek

Nazywam się Danie Nurek i jestem absolwentem Historii, który ciągle uwielbia poszerzać swoją wiedzę. Intrygują mnie nieznane kultury i sprawy niewyjaśnione, dlatego lubię pisać o rzeczach które innym wydają się dziwne lub wręcz nierealne. Uważam, że ciało i dusza człowieka skrywają przed nami wiele sekretów, które nieustannie staram się poznawać.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *